Reklama

Niedziela Sosnowiecka

Słowo o Bożym Miłosierdziu

Ks. Mariusz Karaś – kanclerz Kurii Diecezjalnej w Sosnowcu zainaugurował 7. edycję Diecezjalnej Akademii Rodziny. Pierwsze tegoroczne spotkanie odbyło się 12 marca, tradycyjnie w auli Wydziału Nauk o Ziemi UŚ w Sosnowcu. Głównym prelegentem była s. Faustyna Olszewska ze Zgromadzenia Matki Bożej Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach, która mówiła o orędziu zapisanym w „Dzienniczku” św. Faustyny Kowalskiej

Niedziela sosnowiecka 13/2016, str. 5

[ TEMATY ]

miłosierdzie

Piotr Lorenc

S. Faustyna Olszewska wyjaśnia symbolikę obrazu Jezusa Miłosiernego

S. Faustyna Olszewska wyjaśnia symbolikę obrazu Jezusa Miłosiernego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Siostra Olszewska przedstawiła istotę nabożeństwa do Miłosierdzia Bożego, wyjaśniła symbolikę obrazu „Jezu, ufam Tobie” oraz znaczenie Koronki do Miłosierdzia Bożego i Godziny Miłosierdzia. – Obraz Jezusa Miłosiernego należy do najbardziej znanych we współczesnym świecie wizerunków Chrystusa Zmartwychwstałego. Jest on niezwykły nie tylko z tego względu, że jest najbardziej rozpowszechniony, ale przede wszystkim dlatego, że jego współautorem jest sam Pan Jezus, który właśnie w takiej postaci ukazał się św. Faustynie 22 lutego 1931 r. Obraz powstał więc z woli samego Jezusa. Jest znakiem i zarazem wizualną syntezą całego orędzia o Bożym Miłosierdziu – powiedziała s. Olszewska.

Cudowny wizerunek

Reklama

Prelegentka szczegółowo opisała znaczenie obrazu. – Niektóre elementy tego obrazu Pan Jezus dodatkowo wyjaśnił w kilku objawieniach w Wilnie w 1934 r., gdy w pracowni Eugeniusza Kazimirowskiego powstawał pierwszy wizerunek malowany według wizji płockiej. Na pytanie o znaczenie promieni Jezus powiedział: „Te dwa promienie oznaczają krew i wodę. Blady promień oznacza wodę, która usprawiedliwia dusze; czerwony promień oznacza krew, która jest życiem dusz. Te dwa promienie wyszły z wnętrzności miłosierdzia Mojego wówczas, kiedy konające serce Moje zostało włócznią otwarte na krzyżu”. Niewłaściwe wydaje się malowanie tych promieni jako światła, które rozchodzi się we wszystkie strony, także go góry. Te promienie wychodzą z uchylenia szaty na piersiach w okolicy serca, jednak na obrazie serce Jezusa ma być niewidoczne. Kolejny szczegół rysunku dotyczy spojrzenia Jezusa. „Spojrzenie Moje z tego obrazu jest takie jako spojrzenie z krzyża” – takie słowa Pana Jezusa zanotowała w „Dzienniczku” s. Faustyna – wyjaśniała s. Olszewska. Podpis „Jezu, ufam Tobie” kazał s. Faustynie umieścić sam Pan Jezus.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Obietnice i wyzwania

Obraz przedstawiający miłosierdzie Boga przypomina zarazem ewangeliczne wezwanie, aby stawać się „na obraz Boga” przez spełnianie aktów miłosierdzia wobec bliźnich. – Do tak rozumianego kultu obrazu Pan Jezus przywiązał wielkie obietnice. Już przy pierwszym objawieniu obrazu zapewnił, że dusza, która czcić będzie ten obraz, nie zginie, a więc dał obietnicę wiecznego zbawienia. Obiecał także duże postępy na drodze chrześcijańskiej doskonałości, łaskę szczęśliwej śmierci – powiedziała s. Olszewska.

Modlitwy do Miłosierdzia Bożego

Siostra przestrzegła także przed błędami w upowszechnianiu i praktyce nabożeństwa do Miłosierdzia Bożego. – Często w praktyce i publikacjach powtarza się opinię, że o trzeciej po południu trzeba odmawiać Koronkę do Miłosierdzia Bożego i że Koronka odmawiana o tej porze ma szczególną moc. Takie myślenie wynika z nieznajomości nabożeństwa do Miłosierdzia Bożego w formach przekazanych przez s. Faustynę i być może z potrzeby korzystania z gotowej formuły modlitewnej. modlitwa w Godzinie Miłosierdzia jest osobną formą kultu Miłosierdzia Bożego, z którą Jezus związał określoną obietnicę i sposoby jej praktykowania. Nigdzie nie powiedział, że w tej Godzinie trzeba odmawiać Koronkę do Miłosierdzia Bożego. Oczywiście, że o trzeciej możemy odmawiać Koronkę, tak jak o każdej innej godzinie dnia i nocy, ale wtedy nie praktykujemy modlitwy w Godzinie Miłosierdzia, tylko odmawiamy Koronkę. Koronka nie może być bowiem modlitwą w Godzinie Miłosierdzia, gdyż jest skierowana do Boga Ojca, a modlitwa w Godzinie Miłosierdzia ma być skierowana wprost do Jezusa – tłumaczyła s. Olszewska. Jak zapewniła, systematyczna praktyka modlitwy w Godzinie Miłosierdzia wprowadza w osobisty, bezpośredni kontakt z Jezusem, bo każe rozważać Jego miłosierdzie objawione w męce, zwracać się do Niego w sposób bezpośredni, jak do kogoś bardzo bliskiego.

2016-03-22 11:14

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świadectwa: Zaufali Sercu Jezusa

Tworzenie nowej, lepszej rzeczywistości zaczyna się od nas samych. Jak wejść na tę drogę? Dobrym początkiem może być poświęcenie rodzin i wspólnot Sercu Bożemu.

Intronizacja jest szczególną formą kultu Bożego Serca. Polega na uroczystym poświęceniu rodzin lub innych wspólnot katolickich Najświętszemu Sercu Pana Jezusa. Odczytania aktu dokonuje się przed szczególnie wyeksponowanym wizerunkiem Serca Bożego – w świątyni lub w domu. Praktyka ta związana jest z objawieniami przekazanymi św. Małgorzacie Marii Alacoque przez Pana Jezusa, który powiedział, że „pragnie być znanym, miłowanym, wielbionym przez ludzi, dlatego udzieli im wielu łask, jeśli Mu się poświęcą”.
CZYTAJ DALEJ

Kalendarz Adwentowy: Pokój jak rzeka, serce jak dziecko

2025-12-11 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Karol Porwich/Niedziela

• Iz 48, 17-19 • Mt 11, 16-19
CZYTAJ DALEJ

A jeśli to wcale tak nie było? Nowe spojrzenie na św. Józefa

2025-12-12 23:04

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

Red

To jeden z tych momentów, kiedy tradycyjny obraz pobożności zderza się z pytaniem: „A jeśli to wcale tak nie było?”. Wystarczy wsłuchać się w dobrze znaną kolędę „Dzisiaj w Betlejem”: „…i Józef stary, i Józef stary, Ono pielęgnuje”. Śpiewamy to bezrefleksyjnie od lat. Tymczasem najnowsza książka ks. prof. Józefa Naumowicza pt. „Święta Rodzina z Nazaretu. Historia wielkiej miłości” proponuje nam obraz Józefa, który z „Józefa starego” zmienia się w silnego, młodego mężczyznę, który… adoptuje Syna.

Przez całe wieki w wyobraźni chrześcijan utrwalał się wizerunek Józefa-starca. W apokryfach uczyniono go wiekowym, nierzadko wdowcem z gromadką dzieci z poprzedniego małżeństwa – po to, by broń Boże nikt nie podważał dziewictwa Maryi. Do tego dołożono jeszcze żydowskie skojarzenie „sprawiedliwego” z kimś dojrzałym, sędziwym, doświadczonym. Świętość równała się starość. Proste? Owszem. Tylko, jak pokazuje ks. prof. Naumowicz, teologicznie bardzo uproszczone.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję