Reklama

Moje spotkania z islamem (1)

Niedziela płocka 52/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ostatnio wiele złego słyszy się o islamie. Są to jak widać uzasadnione obawy wyznawców innych religii. Słychać protesty uczonych, iż procesy integracji między religiami są nastawione jedynie na zrozumienie islamu przez chrześcijan, zaś cywilizowany świat nie robi nic, aby wyznawcy islamu zrozumieli i zaczęli tolerować inne religie. Jest to niestety prawda, zwłaszcza, iż przywódcy państw islamskich rzadko wyciągają rękę w kierunku podjęcia takich działań, a często bojąc się fundamentalistów, po prostu je uniemożliwiają. Nie należy jednak każdego wyznawcę islamu uważać za fundamentalistę. Fanatyzm religijny, tak często wykorzystywany przez przywódców religijnych i państwowych kwitnie w dzielnicach biedoty. Bogacze wykorzystują naiwnych nędzarzy do walki o własne interesy. Jest to bardzo łatwe, gdy islamscy biedacy widzą pławiących się w dostatku wyznawców innych religii.
Każda religia ma w swej historii okresy, gdy była tolerancyjna, i kiedy była religią wojującą. Tak było i z chrześcijaństwem, tak było i z islamem. Koran, podobnie jak Biblię, można różnorako interpretować - i jako religię świętej wojny, i jako religię tolerancji. Koran określa Żydów, jako tych, którzy przeinaczyli Przykazania Boże, zaś chrześcijan określa znacznie delikatniej, jako tych którzy zbłądzili. Islam miał w założeniach zjednoczyć Żydów i Chrześcijan we wspólnej religii. Obecne czasy pokazują jednak, iż święta księga islamu zwykle spełnia wręcz przeciwną rolę. Nie należy jednak zapominać, iż nie zawsze tak było. W okresie przed pierwszymi krucjatami arabowie władający Ziemią Świętą tolerowali chrześcijan, i prowadzili z nimi szeroką wymianę handlową. W Kalifacie Kordobańskim pomimo prowadzonych walk z władcami chrześcijańskimi, wyznawcy religii wrogów Kalifatu - chrześcijanie byli tolerowani. Powstała tam piękna sztuka mozarabska, świadcząca, iż islam może być również religią tolerancji.
Obecnie największe problemy z fanatykami islamskimi mają nie chrześcijanie, lecz mieszkańcy krajów muzułmańskich. Większość mieszkańców tych krajów ma serdecznie dość fundamentalistów i terrorystów, gdyż zastraszają oni turystów napędzających drobny handel, a zarazem gospodarkę. Gdy w 1998 r. fundamentaliści wystrzelali autokar turystów w Muzeum Narodowym w Kairze, prawie każdy Egipcjanin zauważył negatywne efekty takich działań. Nagle nastawiony na turystykę Egipt opustoszał z gości, co odczuli utrzymujący się z handlu z nimi mieszkańcy. Dziś w Egipcie na każdym kroku widać policję turystyczną, strzegącą bezpieczeństwa. Gdy byłem w Egipcie około dziesięciu lat temu, też miał miejsce zamach terrorystyczny, było jednak na tyle spokojnie, iż kościoły i meczety nie zostały obstawione wojskiem. Koledzy marynarze określali taką sytuację jako względnie spokojną, gdyż wcześniej widzieli w Egipcie miejsca kultu religijnego chronione przez armię.
Przez moment wyglądało na to, iż wielkie religie wykazują wobec siebie coraz większą tolerancję. Dziś jest tam niestety po staremu.

Cdn.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: ekskomunika dla biskupa i kapłana za udzielenie sakry bez zgody papieża

W związku z publicznym przyznaniem się 16 listopada do udzielenia przez emerytowanego arcybiskupa Lusaki, Telesphore’a Mpundu sakry biskupiej bez zgody Ojca Świętego ks. Anthony D. Wardowi prefekt Dykasterii do spraw Nauki Wiary, kard. Víctor Manuel Fernández oficjalnie poinformował o zaciągnięciu przez obydwu kary ekskomuniki mocą samego czynu.

Ks. Anthony D. Ward, założyciel tradycjonalistycznej wspólnoty Servants of the Holy Family (Sług Świętej Rodziny), ujawnił publicznie, że w 2024 r. został potajemnie wyświęcony na biskupa bez mandatu papieskiego, co jest czynnością niezgodną z prawem i skutkuje automatyczną ekskomuniką ze strony Stolicy Apostolskiej.
CZYTAJ DALEJ

Ogród, taras, jadalnia – jak architektura pomaga budować rodzinne relacje na co dzień

2025-11-27 13:20

[ TEMATY ]

architektura

ogród

taras

jadalnia

rodzinne relacje

envato.com

Materiał partnera

Materiał partnera

Rodzinne życie nie dzieje się wyłącznie w wielkich momentach, przy ślubach, Pierwszej Komunii czy świętach. Najczęściej rozgrywa się między poranną herbatą a kolacją, w drodze od kuchni do stołu, na krótkiej rozmowie na tarasie albo podczas wspólnego plewienia grządek. To właśnie wtedy, w pozornie zwykłych sytuacjach, buduje się bliskość, zaufanie, poczucie bycia razem. Architektura domu może temu sprzyjać, ale potrafi też skutecznie utrudnić wspólne bycie, jeśli jadalnia jest za ciasna, taras „odcięty” od wnętrza, a ogród służy jedynie jako dekoracja oglądana przez szybę. Wybierając projekt domu, decydujemy nie tylko o liczbie pokoi i wielkości garażu, lecz także o tym, czy znajdzie się w nim miejsce na długi stół, na którego końcu zawsze można dostawić jeszcze jedno krzesło, na taras, który latem staje się drugim salonem, i na ogród, w którym łatwo spotkać się w pracy i odpoczynku. Warto spojrzeć na dom jak na scenę, na której codziennie rozgrywa się historia naszej rodziny.

envato.com
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję